Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

LA GENERALITAT DEMANA LA COL•LABORACIÓ DELS AJUNTAMENTS PER MILLORAR EL TRANSPORT PÚBLIC AL PENEDÈS

La Direcció General de Transport i Mobilitat de la Generalitat està fent un “Estudi de millora del transport públic a l’Alt Penedès, el Baix Penedès i el Garraf” i el director general va demanar als alcaldes que cada ajuntament respongui una enquesta i que faci arribar per escrit les seves propostes per millorar el transport públic i la mobilitat.

 

El dijous 27 de juny, els alcaldes de l’Alt Penedès es van reunir a la seu del Consell Comarcal amb el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Pere Padrosa, per presentar-los els objectius i les diferents fases de l’”Estudi de millora del transport públic a l’Alt Penedès, el Baix Penedès i el Garraf”.

L’estudi té uns objectius molt ambiciosos: que tots els municipis tinguin un servei de transport públic adequat a la seva demanda real, que tinguin accés mitjançant transport públic als centres d’atenció primària (CAP) o als hospitals comarcals de referència, millorar de forma global la connexió dels municipis amb la capital comarcal i amb altres municipis de referència, crear nous serveis allà on la demanda ho justifiqui, aprofitar els serveis de transport escolar per al transport regular de viatgers quan sigui possible, coordinar serveis urbans i interurbans, millorar la coordinació horària dels serveis de transport públic, millorar els serveis ferroviaris, millorar els equipaments i les eines de comercialització i també la informació sobre la xarxa de transport públic.

Aquests objectius es corresponen amb les demandes ja expressades pels alcaldes de l’Alt Penedès i pel Consell Comarcal en nombroses ocasions, per la qual cosa els assistents a la presentació van avançar algunes de les propostes de millora que se’ls demanaven: que tots els trens de Rodalies facin parada a les estacions de Lavern i la Granada, que s’adapti la legislació perquè els autobusos de transport escolar puguin transportar altres viatgers, que es permeti que els autobusos urbans de Vilafranca arribin fins als municipis més propers, evitar que les concessionàries puguin modificar els horaris a conveniència, etc.

Durant la fase de recollida d’informació, s’estan actualitzant les dades demogràfiques, els equipaments (centres sanitaris, centres educatius, centres de concentració laboral, mercats, etc.) i l’oferta i la demanda de la xarxa de transport col•lectiu (línies intra i intercomarcals de transport regular, rutes de transport escolar, transport per a persones amb mobilitat reduïda i serveis ferroviaris de rodalies i regionals). També es faran enquestes als ajuntaments i als usuaris del transport púbic per carretera i entrevistes amb els alcaldes dels municipis amb més població i amb tots els alcaldes que així ho sol•licitin.

En acabar la fase de diagnosi, s’oferiran els resultats obtinguts després d’analitzar la mobilitat i d’analitzar els serveis de transport col•lectiu: relacions de mobilitat entre municipis, motius principals de desplaçament, localitzacions d’aquests desplaçaments, adequació de la demanda actual al nombre d’expedicions ofertes, adequació horària de les arribades i les sortides als municipis de referència, aprofitament dels serveis de transport escolar, etc.

En la fase de definició de criteris i línies de propostes de millora, es faran propostes relacionades amb: l’ampliació de les freqüències, l’ampliació de la cobertura, la creació de nous serveis, l’ajustament d’horaris, la integració del transport escolar amb la xarxa de transport regular, la creació de sistemes de transport a la demanda, la millora de la informació als usuaris, etc.

Finalment, en la fase de valoració de les propostes de millora, s’analitzarà la demanda captada (nous usuaris que podrien utilitzar els serveis ja millorats), es farà una valoració econòmica de cadascuna de les propostes de millora i es farà una valoració, des del punt de vista de la mobilitat, de les propostes que ja s’hagin implantat.

Pere Padrosa va explicar que el nou contracte de serveis amb Renfe acordat entre la Generalitat i el Govern de l’Estat permetrà penalitzar els serveis que no funcionin correctament i, per tant, millorar el funcionament global dels serveis de Rodalies. D’altra banda, Padrosa va explicar que “el Govern de la Generalitat considera el transport públic com la 3a pota de l’Estat del Benestar, després de la Sanitat i l’Educació”.

El president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Francesc Olivella, es va comprometre a enviar i recollir les enquestes de tots els ajuntaments de la comarca. I el conseller comarcal de Mobilitat, Jordi Bosch, va afirmar que continuaran insistint per accelerar les millores que ja estan consensuades des de la Comissió Comarcal per a la Millora del Servei de Transport Públic a l’Alt Penedès.

Vilafranca del Penedès, 28 de juny de 2013

 

Destaquem