CONSELL D'ALCALDES DE L'ALT PENEDÈS
Hi van assistir com a convidats el president de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques, Miquel Buch, i el secretari general, Marc Pifarré. El president de l’ACM està fent una ronda de visites a tots els alcaldes de Catalunya per presentar-los els serveis que ofereix aquesta associació a les entitats locals: formació per a electes, consultoria per a la millora de la gestió, valoració de pòlisses d’assegurances, plans de prevenció de riscos laborals, mancomunació de compres, etc.
Miquel Buch va explicar que, quan s’iniciïn les negociacions per a la redacció de la futura Llei de Governs Locals, l’ACM defensarà la no fusió obligatòria de municipis, sinó l’agrupació voluntària i/o la mancomunació de serveis, entre municipis, perquè a Catalunya no hi ha un excés de municipis (130 per cada 1.000 habitants, enfront dels 180 de la resta d’Espanya, els 130 d’Itàlia o els 500 de França). També defensarà el manteniment dels consells comarcals encara que no de manera homogènia a tot el territori ni amb les mateixes competències. Buch va afirmar “El que cal aclarir és quines competències han de tenir els municipis, quines els consells comarcals i qui les ha de pagar. (...) Estem plantejant un canvi de model tal com la societat ens reclama.”
Els alcaldes li van traslladar 2 temes en els quals van demanar la mediació de l’ACM: la modificació de la Llei d’Urbanisme per tal que els petits municipis puguin decidir quin model de poble volen i la millora de la gestió del cobrament de les factures d’electricitat als ajuntaments que s’han acollit a la proposta negociada des de l’ACM.
La sessió ordinària del Consell d’Alcaldes va continuar amb la presentació de la carta de serveis del Cos d’Agents Rurals de la Generalitat de Catalunya. Jaume Bosch, cap de l’Àrea Regional de Barcelona, i Toni Arcas, cap de l’Àrea Bàsica Penedès, van repassar els diferents àmbits d’intervenció: caça, pesca i protecció dels animals, control de la circulació motoritzada a les àrees rurals i forestals, usos del bosc, incendis forestals, protecció del medi ambient, etc. Entre les actuacions més destacades del Cos d’Agents Rurals a l’Alt Penedès, hi ha el control de l’accés motoritzat a les zones d’especial protecció, els controls de la pesca i l’acampada a l’embassament del Foix, la detecció de columnes de fum als boscos, la campanya de detecció del cargol poma, les inspeccions per abocaments de residus i per circular amb vehicles no autoritzats dins els espais d’interès natural, el seguiment dels danys causats pels senglars, etc.
Preguntats pels alcaldes, els agents rurals van informar sobre la recollida il•legal de la mata o llentiscle per a la seva venda posterior. El Departament d’Agricultura ja està estudiant la qüestió per decidir si cal adoptar mesures o bé cal prioritzar els avantatges que comporta la retirada d’aquest arbust del sotabosc per evitar incendis forestals.
En el següent punt de l’ordre del dia es va parlar sobre el manteniment de les llars d’infants municipals. Els alcaldes van acordar que el Consell Comarcal elabori una moció per demanar un calendari de pagaments per part de la Generalitat als ajuntaments.
En els punts d’informacions de la Presidència, el president del Consell d’Alcaldes, David Masdeu, i el president del Consell Comarcal, Francesc Olivella, van informar sobre diferents temes d’actualitat: el nou Servei d’Atenció a les Víctimes d’Accidents de Trànsit que ha posat en marxa la Generalitat, la col•laboració de l’Oficina Tècnica del Consell Comarcal en la redacció dels plans d’emergència municipals, la propera adjudicació per part de la Generalitat del desplegament de la fibra òptica al llarg de la C-15 al seu pas per l’Alt Penedès i la propera visita a la seu del Consell Comarcal del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat per trobar-se amb els alcaldes de la comarca. Aprofitant aquesta visita, els alcaldes van plantejar la conveniència de parlar sobre els problemes de la C-15 i la N-340 (manteniment dels vials de servei, circulació de vehicles agrícoles durant la verema i embussos a la rotonda del polígon de Sant Pere Molanta).
Vilafranca del Penedès, 3 de maig de 2012