Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

EL CONSELL COMARCAL DE L’ALT PENEDÈS REIVINDICA L’ACABAMENT DE LA VARIANT DE VALLIRANA

Ahir dimecres dia 14 de març, es va celebrar a la sala de plens de l’Ajuntament de Vallirana una roda de premsa per reivindicar davant el Ministeri de Foment i el Govern de la Generalitat que finalitzin les obres de construcció de la variant de Vallirana. A la roda de premsa hi van ser representades totes les institucions del territori: l’Ajuntament de Vallirana, el Consell Comarcal del Baix Llobregat, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès, l’Ajuntament de Subirats i l’Ajuntament Cervelló. També hi han assistit representants de PIMEC Baix Llobregat, de CCOO, de la UGT i de la Plataforma Transport Públic.

 

La variant de Vallirana ha de tenir un recorregut total de 2 quilòmetres i 100 metres, dels quals se n’han construït més de la meitat. Les obres van començar ara fa 8 anys, però van quedar interrompudes per falta de pressupost. Des de sempre, la N-340 travessa la població de Vallirana i, des de fa molts anys, la congestió urbana derivada del tràfic ha esdevingut un element distorsionador de la vida quotidiana dels seus veïns. És per això que la construcció de la variant és una reivindicació històrica.

L’alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez, va qualificar el túnel de Cervelló a mig construir de “túnel de la vergonya” i va afirmar que l’aturada de les obres de construcció de la variant perjudica tota la gent del municipi, però perjudica també als milers de persones que per motius de feina han de travessar el nucli urbà. Els embussos i la lentitud del tràfic molesten els veïns, encareixen els desplaçaments dels vehicles de mercaderies i comporten una pèrdua de temps i de diners molt important per a tothom.

El president del Consell Comarcal del Baix Llobregat, Joaquim Balsera, va afegir que “en ple segle XXI, una carretera pel mig d’una ciutat no té sentit. Vallirana vol desenvolupar el seu centre urbà d’una manera amable.” El fet que la N-340 sigui la única via gratuïta per sortir i entrar a BCN des del sud, fa que el reconeixement de la importància d’aquesta via sigui unànime; de fet, tots els grups polítics del Parlament de Catalunya van aprovar considerar les obres de la variant com a prioritàries i incloure el seu finançament a la disposició addicional tercera de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya.

El president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Francesc Olivella, va afirmar que “quan es tracta de defensar el que creiem que és bo per a la gent i les empreses del territori, sabem deixar de banda els colors polítics i posar-nos d’acord”. També va explicar que “la N-340 és l’única carretera gratuïta que uneix la nostra comarca amb el Baix Llobregat i que uneix ambdues comarques amb Barcelona. Per tant, en tota la redacció del Pla Director Territorial de l’Alt Penedès (aprovat definitivament l’any 2007) vam recollir la reivindicació de la construcció de la variant. (...) Les dificultats de pas per Vallirana han fet que les comarques del Baix Llobregat i l’Alt Penedès hagin viscut, en part, donant-se l’esquena. Les dificultats de pas representen un cost afegit per a la nostra ciutadania i per a les nostres empreses.”

L’alcalde de Subirats, Pere Pons, va dir que “anys enrere, la gent de Subirats anava a comprar a Vallirana o a Barcelona, però amb els anys la gent s’ha decantat per anar a comprar a les viles i ciutats que hi ha en direcció sud, perquè si passes per Vallirana mai no saps a quina hora arribaràs. Fins i tot, si hem d’anar a l’aeroport, preferim fer un tomb i passar per Vilanova, abans que arriscar-nos a arribar tard i perdre l’avió”. De fet, la circulació per la N-340 en aquest tram és ara més lenta que als anys 30, tot i que la carretera és més ampla i està més ben pavimentada i els vehicles són molt més ràpids i potents.

En acabar la roda de premsa, els representants de les institucions i els agents socials van signar un document en què demanen al Ministeri de Foment que inclogui dins els pressupostos generals de l’Estat de 2012 la consignació pressupostària necessària per finalitzar les obres, i al Govern de la Generalitat que inclogui la variant de Vallirana com a projecte prioritari a assignar a càrrec de la disposició addicional tercera de l’Estatut per a l’any 2011 (si és possible) i els anys següents fins a l’acabament de les obres.

Vilafranca del Penedès, 15 de març de 2012
 

Destaquem