Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

El Consell Comarcal presenta el “Libre de plantar vinyes e arbres...”

Es tracta d’un manuscrit copiat per un escrivà anònim del Maestrat a finals del segle XV a partir d’una obra prèvia desconeguda. El primer llibre d’aquest tractat d’agricultura pràctica està dedicat a les feines de la vinya i el llibre sisè tracta sobre “fer vins e conservar aquells”.

 

Està escrit en un català concís i directe que conté molts trets dialectals de les Terres de l’Ebre i del nord del País Valencià. És un text curiós de gran valor per a la història dels dialectes catalans i un document remarcable en la història dels textos agronòmics catalans.

El manuscrit ha estat editat per la Universitat de Barcelona, el Ministeri de Ciència i Innovació i Publicacions de l’Abadia de Montserrat, i és el primer d’una sèrie de textos que es publicaran dins el projecte Scripta. Aquest projecte aplega els més eminents estudiosos de la Dialectologia catalana i té com a objectiu general reunir un corpus automatitzat de textos representatius en català des del segle XIII que serveixin per estudiar les variants dialectals i la relació entre llengua oral i llengua escrita.

El responsable d’aquesta edició és Xavier Luna, professor de Filologia Catalana de la Universitat Autònoma de Barcelona, que, a més de tenir cura de la transcripció, ha estudiat els aspectes genealògics i lingüístics i ha elaborat un glossari amb els significat dels mots i les expressions.

El mateix Xavier Luna, juntament amb M. Àngels Massip, professora de Filologia Catalana de la Universitat de Barcelona i autora del pròleg del llibre, i el president de l’Institut d’Estudis Penedesencs, Ramon Arnabat, seran els encarregats de presentar el “Libre de plantar vinyes e arbres...“ a la sala d’actes del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, el divendres 20 d’abril, a les vuit del vespre.

Vilafranca del Penedès, 5 d’abril de 2012

 

Destaquem