Anàlisi i diagnosi
En el marc del projecte TTT: Digitalitzant l’Alt Penedès, el Consell Comarcal ha impulsat una actualització de la diagnosi de la cadena de valor de l'alimentació i les begudes, amb la voluntat de donar continuïtat i reforçar el projecte iniciat en la primera edició.
Aquest document, realitzat amb el suport de la consultora Daleph, ofereix una mirada actualitzada sobre la realitat socioeconòmica dels diferents sectors implicats a la cadena de valor. Els passos que s’han seguit per dur a terme aquesta actualització de la diagnosi ha estat:
- Buidatge de la informació de la primera edició, dades, resultats de la diagnosi anterior i estat dels projectes proposats a la seva finalització (2023).
- Recopilació d’informació i dades de Xarxa Xaloc i base de dades de registre mercantil.
- Reunions individuals amb clústers i associacions empresarials.
- Reunions grupals amb empreses del territori tenint en compte la seva representativitat a la comarca i de la totalitat de sectors.
- Grup de Treball presencial implicant a centres formatius, administració local, empreses, clústers i associacions empresarials.
En aquest sentit, cal destacar quatre aspectes importants que representa una evolució respecte a la diagnosi anterior:
Primerament, es va demanar informació al personal tècnic del Servei d’Empresa i Ocupació, un resum de dades de cada actuació realitzada a l’edició 2021-2023. Valorant les actuacions i resultats de cadascuna de les propostes realitzades al finalitzar la diagnosi anterior.
En segon lloc, es va realitzar la recopilació d’informació i dades d’ocupació. Per dur a terme aquesta anàlisi, es van extreure dades sobre el percentatge d’atur per municipis, els perfils majoritaris de persones en recerca de feina, el seu nivell formatiu i experiència professional prèvia, així com interessos professionals per comptar amb casos de reorientació professional.
Pel que fa al teixit empresarial, es va recollir informació del registre mercantil sobre el número d’empreses que representa cada baula de la cadena de valor, nombre de treballadors contractats a cada sector econòmic i el seu volum de facturació per extreure el seu pes específic a la comarca.
En tercer lloc, com a pilar sobre el que es fonamenta totes les propostes de formació i de projecte empresarial, el treball de camp amb reunions individuals, grupals i l’àmplia participació al grup de treball del dia 26 de Febrer de 2025 van ser clau per la detecció de necessitats concretes i identificació d’accions a dur a terme.
En relació a aquesta última sessió, les empreses, institucions i experts van treballar junts per identificar els principals reptes i definir accions concretes per afrontar-los. Durant l’acte, es van discutir temes com l’adopció de noves tecnologies, les competències digitals que necessiten els professionals i les formacions que caldran per a aquest procés.
Aquesta jornada va ser un moment clau del programa TTT-Digitalitzant l’Alt Penedès. El fet d'involucrar directament les empreses i diferents agents locals va permetre identificar els reptes comuns i també les oportunitats que comparteixen. Amb aquesta iniciativa, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès reafirma un cop més el seu compromís amb la innovació i el desenvolupament econòmic del territori.
Principals novetats
- El sector agroalimentari a l’Alt Penedès ha experimentat un creixement notable, amb 1.214 empreses (+36 % respecte 2021), 14.284 llocs de treball (+45 %) i una facturació agregada de 3.928 M€ (+23 %), segons el recull de dades socioeconòmiques (IDESCAT, INE, SABI), consolidant-se com un dels motors econòmics de la comarca.
- La cadena de valor es manté estructurada en cinc grans baules: sector primari, indústria agroalimentària, proveïdors de serveis i productes auxiliars, logística i comerç a l’engròs, i enoturisme i comerç.
- S’observa una clara tendència cap a la transformació tecnològica (especialment la digitalització), amb una demanda creixent de nous perfils professionals adaptats a aquesta realitat.
Reptes i oportunitats
La diagnosi també posa de manifest:
- La necessitat d’impulsar la transformació tecnològica en tots els àmbits, especialment en el sector primari i en el petit comerç.
- La importància de millorar la formació pràctica per facilitar l’adopció de noves tecnologies.
- La conveniència d’afavorir el relleu generacional, especialment en el món agrícola.
- L’oportunitat d'aprofitar el potencial de la tecnologia per reforçar la sostenibilitat i la competitivitat del territori.