EL SERVEI DE MEDIACIÓ CIUTADANA DEL CONSELL COMARCAL HA ATÈS 64 CASOS EN UN ANY DE FUNCIONAMENT
A finals de 2019 va entrar en funcionament el Servei de Mediació Ciutadana del Consell Comarcal de l’Alt Penedès. Per aquest motiu, i coincidint amb la celebració del Dia Europeu de la Mediació (21 de gener), la consellera comarcal de Convivència Ciutadana, Núria Arnau, va explicar que “la valoració és molt positiva, perquè s’han atès 64 casos amb un 80% de resolucions positives: les dues parts en conflicte han arribat voluntàriament a un acord, els compromisos s’han posat per escrit, s’han responsabilitzat de complir-los i han acceptat que des del Servei de Mediació es faci un seguiment del cas”.
El 70% dels casos atesos són conflictes veïnals però també s’han atès conflictes familiars i comunitaris. També es fan comediacions per aconseguir fórmules de justícia restaurativa per a petits delictes o danys patrimonials.
“Un conflicte mal gestionat pot comportar des de malestar i discussions, fins a agressivitat, absentisme laboral, depressions i somatitzacions. En canvi, un conflicte que se soluciona positivament retorna la tranquil·litat a les persones i evita la necessitat d’intervenció per part dels serveis públics (serveis socials, centres de salut, policia, administració de Justícia...)”.
El Servei de Mediació treballa transversalment amb la resta de serveis del Consell Comarcal (Joventut, Habitatge, Consum, Serveis Socials...). Coincidint també amb la celebració del Dia Europeu de la Mediació, el Servei de Mediació i l’Oficina Jove de l’Alt Penedès van organitzar un taller en línia d’eines mediadores per a pares i mares amb fills de 12 a 17 anys. Hi van participar 21 famílies i ara s’està valorant la idoneïtat de fer un taller similar adreçat als adolescents.
Al Servei de Mediació del Consell Comarcal hi treballen 4 professionals amb una llarga experiència i amb perfils complementaris (Psicologia, Dret penal, Dret civil). És un servei gratuït que està a disposició de les persones que resideixen a l’Alt Penedès, les entitats i els ajuntaments; excepte del municipi de Vilafranca, que té el seu propi Servei de Mediació Ciutadana.
El procés de mediació comença amb una sessió informativa amb la persona que ha sol·licitat la mediació. Un cop acceptada la mediació, des del Consell Comarcal es contacta amb l’altra part en conflicte i se la convida a una sessió informativa. Si ambdues parts accepten voluntàriament la mediació, es fan un seguint de sessions conjuntes i separades en què es treballa l’escolta activa i s’intenta aconseguir acords satisfactoris per a ambdues parts.
Per demanar hora al Servei de Mediació Ciutadana del Consell Comarcal de l’Alt Penedès cal trucar al telèfon 93 890 00 00 ext. 142 o contactar via correu electrònic mediació@ccapenedes.cat.
Vilafranca del Penedès, 25 de gener de 2021