PRESENTACIÓ FINAL DEL PLA TERRITORIAL EDUCATIU DE L’ALT PENEDÈS
El juny de 2014, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès, amb el suport de la Gerència de Serveis d’Educació de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, va iniciar un treball de reflexió i planificació estratègica de les polítiques socioeducatives a la comarca que ha finalitzat el març de 2015 amb l’aprovació del Pla Territorial Educatiu de l’Alt Penedès 2015-2019.
El Pla es va presentar el dijous 26 de març en el marc del Consell d’Alcaldes de l’Alt Penedès i es va lliurar a cada alcalde el full d’ahesió per tal que facin palesa la seva voluntat de participació del seu ajuntament en el desevolupament dels eixos, les línies d’actuació i les accions que es duran a terme durant els propers anys.
Durant els darrers deu mesos, s’ha treballat en dues grans fases: la primera, la Diagnosi Socioeducativa de l’Alt Penedès, que ha recollit els temes que més preocupen i ha definit els reptes de futur més prioritaris, i la segona fase, la definició consensuada dels eixos, les línies d’actuació i els objectius a desenvolupar durant els propers quatre anys.
La Diagnosi Socioeducativa ha consistit a recopilar, analitzar i compartir informació sobre temes com la realitat socioeducativa de la comarca, les polítiques i els agents implicats o les diferents visions de l’educació de regidors, personal tècnic local i comarcal i representants d’entitats, escoles i equipaments. Els temes que més els preocupen són: la sostenibilitat de les llars d’infants municipals, la necessitat d’acompanyar els centres amb projectes per a l’èxit educatiu de l’alumnat, la desorientació dels joves a l’hora de pensar en el seu futur professional, les limitacions de transport públic per accedir a la formació postobligatòria (cicles formatius, formació ocupacional i formació d’adults) i la concentració de l’oferta educativa en els municipis més grans.
Pel que fa als eixos, les línies d’actuació i els objectius del Pla Terriorial Educatiu, els més importants a abordar durant els propers anys són: la racionalització i la sostenibilitat de les llars d’infants municipals, l’ordenació i la promoció del treball amb les famílies, la garantia d’accés al sistema educatiu en condicions d’igualtat, la millora de la coordinació i el treball en xarxa entre centres i altres agents educatius per a la millora de l’èxit educatiu i la lluita contra l’abandonament escolar, l’orientació formativa en les transicions educatives en totes les edats (especialment l’orientació professional dels joves) i l’ampliació i la millora de l’accessibilitat a la formació postobligatòria, de segon oportunitat i ocupacional a la comarca.
El Consell Comarcal de l’Alt Penedès continuarà desenvolupant el Pla Territorial Educatiu i iniciarà la concreció del primer Pla d’Acció per posar en marxa els espais de treball i de coordinació necessaris i les diferents accions que s’han prioritzat.
Vilafranca del Penedès, 30 de març de 2015