Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

PROP DEL 70% DE LES MEDIACIONS DE L'OFICINA COMARCAL DE CONSUM FINALITZEN AMB ACORD ENTRE LES PARTS, AMB UNA QUANTIA MITJANA DELS ACORDS DE 900€

S'exposen els resultats obtinguts pel servei de consum l'any 2024.

L’any 2024, l’Oficina Comarcal de Consum ha realitzat un total de 2.795 actuacions directes amb les persones consumidores, incloent consultes, queixes, denúncies i reclamacions. Això representa un 39% més que l’any anterior.  

Les consultes (1.962) han augmentat un 67% i les reclamacions (415) un 18% respecte l’any anterior. El 2024 ha estat l’any amb major incidència del servei dels últims anys, superant, fins i tot, l’època de la pandèmia per la Covid 19, que van ser motiu de moltes reclamacions per les persones consumidores per la cancel·lació i suspensió de serveis.  

Aquest increment ve donat, en part, pel volum de consultes i reclamacions relatives a la  devolució de les despeses de constitució d’hipoteques, reconegudes com abusives pel Tribunal Suprem l’any 2015, i les novetats introduïdes per la sentència el Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 25 de gener de 2024, que amplia el termini de reclamació.   

Els temes amb més incidència han estat el subministrament elèctric (15%) i el sector financer (15%), els serveis de telefonia i internet (9%), el comerç electrònic (6 %), el sector dels automòbils (6%) i els serveis de transport aeri (5%). 

 

El 72% de les empreses accepten la proposta de mediació de l’Oficina Comarcal de Consum.  

De les 244 propostes de mediació tramitades, el 72% (177 expedients) de les empreses va acceptar la mediació de l’Oficina Comarcal de Consum com a via voluntària de resolució del conflicte, confirmant-se, un any més, que la mediació és la millor eina per tractar els litigis entre persones consumidores i empreses o professionals.   

 

El 67% de les mediacions en consum han finalitzat amb acord entre les parts.   

De les 177 mediacions gestionades, es va arribar a un acord en 118 expedients, és a dir, en el 67% de casos. Per contra, 59 expedients es van tancar per manca d’acord entre les parts (33%).  

De les mediacions finalitzades sense acord, 10 expedients es van traslladar a l’arbitratge de consum, 3 expedients a altres organismes competents, com la Direcció General d’Energia, i en els 46 expedients restants es va informar a la part reclamant del seu dret a continuar la reclamació per la via judicial.   

La mitjana econòmica dels acords presos en via de mediació és de quasi 900,00 €  

Tenint en compte les quanties econòmiques dels expedients resolts per via de la mediació en consum, l’import mig dels acords econòmics assolits l’any 2024 és de 896,92 €.  

Els municipis amb majors actuacions del servei han estat: Sant Sadurní d’Anoia (484: 17%), Santa Margarida i els Monjos (389; 14%), Gelida (279; 10%), La Granada (176; 6%), Mediona (143; 5%) i Olèrdola (135; 5%).   

Com a conseqüència de les  consultes, l'Oficina de Consum del CCAP va organitzar una xerrada el passat 13 de març de 2025, i més persones es van afegir a les reclamacions. L’Oficina Comarcal de Consum també ha desenvolupat activitats divulgatives i formatives al llarg de l’any 2024, per difondre els drets de les persones consumidores entre la població de la comarca. 

En qualsevol cas, llevat del període de la pandèmia, el nombre d'atencions a l'Oficina de Consum no ha parat de créixer des dels darrers 7 anys. 

Per a més informació, podeu contactar amb l’Oficina Comarcal de Consum (C/ d’Hermenegild Clascar, 1-3, Vilafranca del Penedès, tel. 938900000, consum@ccapenedes.cat). 

 

Vilafranca del Penedès, 2 d'abil de 2025.

Destaquem