Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

SESSIÓ MONOGRÀFICA SOBRE MOBILITAT AL CONSELL D’ALCALDES I ALCALDESSES DE L’ALT PENEDÈS

Millores importants en la línia R4 de Rodalies afectaran el transport ferroviari de passatgers a l’Alt Penedès durant el 2022

El dijous 27 de gener es va celebrar sessió plenària del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses de l’Alt Penedès.

Cèsar Herràiz, president del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses, i Xavier Lluch, president del Consell Comarcal, van explicar perquè s’havia convocat una sessió monogràfica sobre Mobilitat: per la necessitat d’estar informats sobre les obres que es faran en els propers mesos i les afectacions sobre la ciutadania, i per saber com es donarà resposta a algunes de les demandes del territori en matèria de Mobilitat (deficiències en el transport públic als municipis petits, transport públic vers els centres del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès i el Garraf, i bus universitari Vilafranca-UAB).

Per parlar sobre aquests i altres temes, van participar com a convidats: la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius; el subdirector general de Transports, Benjamí Cubillo; el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavin; la directora de Serveis Territorials del Departament de Territori i Mobilitat, Mercè Santmartí, i l’especialista en sistemes ferroviaris, Carles Garcia

En primer lloc van informar que les obres de desdoblament de la C-15 entre Olèrdola-Vilafranca i fins a Igualada avancen al ritme previst.

En segon lloc van informar que les obres de millora de l’accessibilitat i d’adequació de les andanes de les estacions de Vilafranca, la Granada i l’Arboç, i les obres per a la implantació de l’ample mixt al corredor Martorell-Castellbisbal, comportaran organitzar plans de transport alternatius per carretera que encara no estan tancats i que es faran públics amb antelació perquè els usuaris puguin estar degudament informats.

En tercer lloc van explicar que ja s’ha iniciat l’estudi que ha de portar a la implantació d’un sistema de transport públic vers els 3 hospitals del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès i el Garraf. Actualment s’està recollint informació del Departament de Salut sobre desplaçaments i derivacions entre hospitals i sobre desplaçaments des dels municipis.

En quart lloc van actualitzar la informació sobre el servei de transport en bus fins a la UAB des de Vilafranca-Sant Sadurní-Gelida: els operadors van recórrer la licitació i està vist que es pugui resoldre i posar en marxa en els propers mesos.

En cinquè lloc van anunciar noves expedicions en hores punta dels autobusos Vilafranca-Barcelona i Sant Quintí de Mediona-Vilafranca.

I finalment van avançar que hi ha un projecte per millorar l’estació d’autobusos de Vilafranca amb Fons Next Generation.

Des del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses es va demanar un compromís ferm perquè es construeixi un vial de connexió entre la carretera BP-2121 Vilafranca-Pontons i les artèries que envolten Vilafranca, per tal que els vehicles i, sobretot, els camions pesants no hagin de travessar la vila.

Un altre tema que es va posar sobre la taula va ser la manca de transport públic en alguns municipis, l’existència de barris sense parada del cotxe de línia, la baixa freqüència d’algunes rutes i el sobredimensionament d’alguns autobusos de transport públic.

Des de la Direcció General de Transports es va oferir posar en marxa el transport a la demanda a partir de les necessitats comunicades pels ajuntaments i través d’un estudi consensuat amb el Consell Comarcal. El transport a la demanda ja s’està implantant amb èxit i consisteix en recorreguts prefixats que se sol·liciten per telèfon o amb una aplicació amb una antelació mínima de 15 minuts. El tipus de vehicle s’ajusta al nombre de persones que cal transportar (9-14 places).

L’últim tema que van plantejar els alcaldes i alcaldesses va ser que el transport escolar i el transport de passatgers puguin ser compartits. Els responsables de la Direcció General de Transports i Mobilitat van informar que s’ha canviat la normativa per tal que els autobusos de transport escolar puguin destinar les places buides al transport de passatgers i que des de la comarca ja es poden fer arribar propostes per tal que la Generalitat les avaluï i les pugui autoritzar.

Tot seguit, el director general de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, Joan Serra, i el responsable d’Estudis i Projecte de l’AMTU, Carles Labraña, van presentar als alcaldes i alcaldesses assistents els serveis i les funcions d’aquesta associació municipalista (gestió de fons de l’ATM de Barcelona, servei tècnic, implantació i gestió del transport a la demanda i dels títols de transport, formació, etc.).

El plenari del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses va acabar amb un recordatori del president, Cèsar Herràiz, sobre la importància de defensar units els temes de màxim interès per a la comarca: “Aquest consell ha estat capaç que tots els alcaldes i alcaldesses, deixant de banda el color i les sigles polítiques, discuteixen, acordin i signin documents plegats, pel bé de tots els penedesencs... que van des de les mocions de les fotovoltaiques i parc eòlics, MAT, ocupacions il·legals, manca de mossos d esquadra, ADF... o escrits adreçats als presidents de la Generalitat. Així és com els alcaldes i les alcaldesses entenem la defensa del Penedes”.

Vilafranca del Penedès, 31 de gener de 2022

 

Imatges relacionades

Destaquem