2.10.4 Servei Públic de Lloguer
Habitatge
Descripció
Servei d’informació, orientació, assessorament i en matèria d’arrendament d’habitatges de primera residencia. Aquest Servei inclou la Borsa d’Habitatges de Lloguer de l’Alt Penedès pròpia, per la gestió d’habitatges i contractes i oferiment de garanties, avantatges i ajuts, en conveni amb l’Agència de l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya, a disposició de les persones propietàries i de les persones que volen viure de lloguer.
Assessorament sobre les condicions que han de complir el habitatges per ser llogats i sobre els funcionament de la Llei d'Arrendaments Urbans.
El Servei Públic de lloguer ofereix un conjunt de 4 programes i 9 projectes per impulsar la millora dels contractes d’arrendament i del mercat de lloguer comarcal:
- Programa Borsa de Lloguer
- Projecte Llogar, ofereix la possibilitat als propietaris de llogar un habitatges mitjançant el Servei Públic de Lloguer. Ofereix a totes les persones la recerca d’habitatge de lloguer. Igualment possibilita la redacció, gestió i el seguiment dels contractes de lloguer dels habitatges de la Borsa. Assegurances de la llar i jurídica i cobertura d’impagaments, així com altres cobertures i avantatges.
- Projecte Reformes. Ajuts per reformes i millores dels habitatges amb la finalitat d’arrendament mitjançant el Servei Públic de Lloguer.
- Projecte Masoveria Urbana / Pagament parcial de renda per reformes Facilitar el condicionament o reformes d’un habitatge per part dels llogater/res a canvi de reducció de les rendes mensual d’arrendament. S’ofereix valoració de les reformes a realitzar i viabilitat del contracte.
- Programa Lloguer positiu: promoure unes bones pràctiques en el àmbit de l’arrendament d’habitatges de primera residència amb un domini web propi, únic i d’accés directe, per facilitar la seva difusió i coneixement per part de les persones, www.lloguerpositiu.cat.
- Projecte consultes. Per facilitar les consultes d’arrendadors i arrendataris i facilitar l’accés a tota la informació en relació al lloguer, al Servei Públic de Lloguer i al Projecte Borsa de Lloguer.
- Projecte Assessoria d’Habitatge per Joves. En coordinació amb el Servei Comarcal de Joventut i amb la col·laboració de diferents serveis municipals de Joventut s’ofereix informació específica per als tècnic i informadors juvenils i servei de consultoria per joves, tan presencial con telemàtica.
- Projecte Bon Contracte, amb la finalitat de proporcionar un model de contracte ajustat a la normativa jurídica i administrativa, per facilitar els acords entre particulars, tot i evitant dubtes i conflictes per la redacció d’un contracte inapropiat i desequilibrat.
- Projecte Control Contracte Oferir un sistema de control de les despeses relacionades amb un habitatge, per facilitar el control de les persones sobre la seva situació econòmica en relació a l’habitatge. Facilitar l’auto-planificació i seguiment de la despesa, així con la estimació del esforç econòmic associat a l’habitatge. Igualment oferirà orientació sobre l’accés als diferents recursos públics per minorar l’esforç econòmic i per tramitar els recursos administratius exigibles per al lloguer.
- Projecte Registre voluntari de contractes d’arrendament Projecte amb la finalitat d’oferir una acció protectora positiva, preventiva i promotora per afavorir relacions contractuals, en l’àmbit de l’arrendament de l’habitatge habitual, de qualitat, normatives i equilibrades, tot i facilitant el gaudi del dret a l’habitatge i evitant l’aparició de problemes.
- Programa Habitatge Protecció Oficial
- Projecte Registre d’HPO. Sol·licituds i renovacions de sol·licituds d’habitatges de protecció oficial de la Generalitat a tota Catalunya. Les inscripcions com a sol·licitant d’habitatge de protecció oficial possibiliten ser adjudicatari d’un habitatge d’HPO, accedir al lloguer/ compra d’habitatges d’HPO de promoció privada i al lloguer/compra d’un habitatge protegit directament d’un particular.
- Projecte HPO Tràmits. Facilitar les gestions relacionades amb habitatges d’HPO.
- Autorització de canvi de règim d'habitatges de promoció pública.
- Autorització i visats de lloguer o venda d’un habitatge amb protecció oficial.
- Consulta qualificació d'habitatges amb protecció oficial.
- Programa Microcrèdits: facilitar l'accés o per evitar la pèrdua d'habitatges llogats a través de la Borsa i impulsar la “Masoveria Urbana”, facilitant la reforma i millora dels habitatges amb pagaments de renda de lloguer parcial. Avançament parcials o totals d’ajuts de lloguer per evitar aparició de dificultats econòmiques, impagaments o risc d’exclusió residencial.
Condicions d’accés
- Sol·licitud del tràmit corresponent al programa i/o projecte al que es refereixi.
- Termini de sol·licitud: tot l’any.
Compromisos de qualitat
- Garantir que els habitatges inscrits a la Borsa compleixin les condicions legals i administratives per ser llogats.
- Garantir que els habitatges inscrits a la Borsa tinguin unes condicions dignes d’habitabilitat.
- Garantir que el preu mitjà del lloguer estigui per sota de la mitjana del mercat comarcal (aproximadament un 30%).
- No incorporar a la Borsa habitatges de lloguer per sobre dels 500 €.
- Garantir la difusió i actualització de tota la informació relaciona amb l’àmbit de l’arrendament.
Responsables
- Polític/a: El/la conseller/a d’Habitatge
- Tècnic/a: Joan Rodríguez
A qui es dirigeix?
- A la ciutadania de l’Alt Penedès en general.
- A les persones que tinguin un habitatge per llogar a l’Alt Penedès.
Drets de les persones usuàries
- Sol·licitar la inscripció dels seus habitatges a la Borsa perquè puguin ser llogats.
- Sol·licitar assessorament en matèria d’arrendaments urbans.
- Sol·licitar accés a qualsevol dels programes del Servei de 7 Lloguer.
- Sol·licitar accedir a un habitatge de lloguer de la Borsa.
- Dret a conèixer l’oferta d’habitatges disponibles a la Borsa en tot moment.
- Disposar d’una assegurança gratuïta de la llar i de suport jurídic.
Deures de les persones usuàries
- Acreditar fefaentment les dades recollides en la sol·licitud d’inscripció a la Borsa.
- Acreditar fefaentment les dades recollides en la sol·licitud per accedir a un habitatge de lloguer de la Borsa.
- Comunicar qualsevol canvi de les dades presentades.
- Renovar la sol·licitud si en el termini de 6 mesos no s’ha accedit a un habitatge.
- Les persones propietàries han de comunicar les incidències en els habitatges.
- Complir amb les obligacions legals dels contractes de lloguer.
Cost per a les persones usuàries
Gratuït.
Més informació